آهن تخفیف

تولید و عرضه کننده انواع آهن آلات

تولید و عرضه کننده انواع آهن آلات

همه چیز درباره نبشی

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸ ب.ظ

نبشی، یکی از پروفیل‌های بسیار پرکاربرد در صنعت ساختمان به شمار رفته که از دو ضلع عمود بر یکدیگر و عمولا یک اندازه تشکیل گردیده است.

این پروفیل که به انگلیسی Angle bar خوانده می‌شود در پروژه‌های عمرانی، صنایع و همچنین ساخت‌وساز استفاده گردیده و از جهت نوع تولید به دو نوع پرسی و نبشی فابریک تقسیم‌بندی می‌شود.

برای تولید نوع پرسی از ورق آهن استفاده گردیده که با زاویه داخلی 90 درجه و به صورت بال مساوی و از جنس فولاد ST37 می‌باشد.

این نبشی‌ها که به طول 6 متر بوده از عرض آن خم نموده و به آن فرم می‌دهند.

در تهیه و ساخت نوع فابریک نیز به روش نورد گرم و با شکل‌دهی اسلب‌های گداخته و یا خاصیت‌های متفاوتی نسبت به نوع پرسی است.

نبشی‌های فابریک با توجه به نام خود به صورت فابریک تولید و به شکل خاصی وارد بازار می‌گردند.

این محصول به دو روش ضخامت و اندازه بال در بازار عرضه و شناخته شده که بیشترین کاربرد آن در صنعت ساختمان‌سازی است.

وزن نبشی بر اساس سایز آن و سایز آن بر اساس ضلع آن محاسبه می‌گردد.

به عنوان مثال نبشی 4 یعنی با اندازه بال 40 میلی‌متر و یا نبشی 5 با ضخامت 4 میلی‌متر که به صورت 4*50 نشان داده می‌شوند.

لازم به ذکر است در صورت عدم مساوی‌بودن بال‌های این محصول، در هنگام اعلام سایز بایستی اندازه هر دو بال مشخص گردد.

 

نبشی

 

 

مشخصات فنی نبشی ‌ها


نبشی‌ها به طور کلی از نظر ظاهری به دو نوع بال مساوی و بال نامساوی تقسیم‌بندی می‌شود :

- بال مساوی چیست؟ به نبشی‌هایی اطلاق می‌شود که دو بال قائم آن‌ها یکسان بوده و در کنار حرف L فقط یک عدد نوشته شده باشد که به طور مثال نبشی L400 بیانگر پروفیلی با بالی مساوی و سایزی معادل 300 میلی‌متر می‌باشد.

- بال نامساوی چیست؟ به نبشی‌هایی گفته می‌شود که در صورت عدم امکان استفاده از پروفیل با بال مساوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بال مساوی با استانداردهای ST37، ST44 و ST52 تولید و در بازار عرضه گردیده که در نقشه‌ها، سایز هر دو بال در کنار L نوشته می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان از L300*200 نام برد که به معنای پروفیل با دو بال به اندازه 200 و 300 میلی‌متر نوشته می‌شود.


 

انواع نبشی بر اساس نوع و جنس


این دسته‌بندی از نبشی‌ها یکی از اساسی‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود؛ زیرا در بسیاری از موارد در معرض رطوبت و زنگ‌زدگی قرار گرفته که بایستی با انجام یکسری فرآیند آن‌ها را مقاوم‌سازی نمود.

از پرکاربردترین و محبوب‌ترین نبشی‌ها در سطح جامعه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

1- نبشی‌های ضدزنگ: در این نوع با اضافه نمودن عنصر کروم، باعث افزایش مقاومت آنها در برابر خوردگی شده و در ساخت انواع دکل مخابراتی و همچنین در مناطق دریایی با رطوبت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- نبشی‌های اسپیرال: این نوع دارای خاصیت ضد شکست و دارای انعطاف بسیار بوده که در مکان‌هایی که احتیاج به سوراخکاری دارد، از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد.

3- نبشی‌های گالوانیزه: در این‌ دسته با استفاده از روکشی از جنس روی، فولادها را در مقابل خوردگی محافظت می‌نماید. این محافظت به روش کاتدی بوده و مکان استفاده آن، محیط‌های حاوی مواد اسیدی است.

 

نبشی

 

نبشی‌ها چه کاربردی دارند؟


این محصول دارای کاربردهای بسیاری به ویژه در صنعت ساخت‌وساز است.

از این محصول در سقف‌های کرومیت برای بال قسمت بالای تیرچه نبشی، ناودانی و یا تسمه و همچنین برای اتصالات ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به چارچوب‌های ساده در و پنجره، اتصالات تیرآهن به بیم‌ها توسط نبشی لقمه، ساخت انواع ستون و خرپاهایی که در ساختمان اسکلت فلزی بکار می‌رود، اشاره نمود.

کاربرد نبشی تنها محدود به این موارد نبوده و در سازه‌هایی نظیر آسانسور، ساخت انواع پایه برای تجهیزات ترافیک، ساپورت برای سینی‌های کابل برق، ساخت ساپورت لوله در نیروگاه‌ها و همچنین برای اتصال پل به ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی