آهن تخفیف

تولید و عرضه کننده انواع آهن آلات

تولید و عرضه کننده انواع آهن آلات

مقایسه رابیتس و کناف از لحاظ ساختار

شنبه, ۱۰ دی ۱۴۰۱، ۰۴:۰۵ ب.ظ

آشنایی با رابیتس و کناف

رابیتس و کناف، هر دو جزء مصالح ساختمانی پر مصرف هستند که برای پوشش دیوار و سقف به کار می‌روند. پایه ساخت هردوی این مصالح، گچ و فولاد است. با این‌حال، اصلی‌ترین تفاوت رابیتس با کناف در نوع به‌کارگیری مواد سازنده آن‌هاست. روش‌های به‌کارگیری مواد اولیه ساخت این سازهها، شکل این دو را کاملا از یکدیگر متفاوت کرده است.

در ایران، رابیتس کاربرد بیشتری دارد. روشی که از میلگرد، نبشی و توری فولادی به‌منظور ساخت پایه‌ای برای روکش گچی دیوار، استفاده می‌کند. این روش، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ایجاد سقف کاذب است. این در حالی است که کناف تنها چند سالی است که جای خود را باز کرده و به همین دلیل، نیروی ماهر برای اجرای آن بسیار کمتر است. در کناف از ورق فولادی و لایه‌های گچ یا سیمان پیش‌ساخته شده، استفاده می‌کنند. تفاوت رابیتس با کناف در ساختار، انواع، روش‌های نصب، مزایا و معایب متفاوت است. همچنین، در هزینه اجرای آن‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد.

مقایسه رابیتس و کناف از نظر ساختار

شما اگر رابیتس و کناف را از نزدیک دیده باشید، تفاوت‌های زیادی بین این دو سازه برایتان آشکار می‌شود. کناف را از یک ورق فولادی گالوانیزه که با لایه‌های گچی یا سیمانی که بر روی آن پیچ شده، می‌سازند. روکش نهایی آن نیز می‌تواند کاغذ یا رنگ باشد. همچنین کناف، یک تکنولوژی آلمانی است که نزدیک به 100 سال از ابداع آن توسط برادران کناف گذشته است. این تکنولوژی در ایران به گچ برگ نیز معروف شده است.

حال رابیتس، یکی از مصالح ساختمانی فولادی است که از اجرای فرآیندهای مختلف روی ورق‌گالوانیزه فولادی، تهیه شده. این فرآیندها شامل کشش، پرس و برش است. توری ساخته شده بر روی بدنه اصلی رابیتس که از نبشی و میلگرد ساخته شده است، قرار می‌گیرد. این عنصر ساختمانی نسبت به کناف، بسیار قدیمی‌تر است و همین باعث شده که هم نزد عموم مردم و مهندسین سازه، بیشتر شناخته شده است.

تفاوت رابیتس با کناف در روش ساخت آن‌ها نیز آشکار است. کناف به ‌صورت پیش‌ساخته و با طرح‌های متفاوت، توسط شرکت‌های کناف سازی تهیه می‌شود. این نوع ورق که جزء مصالح خشک ساخت ‌و ساز است، از آن برای ساخت سقف و دیوار کاذب استفاده می‌شود.

این روش پوشش سقف، نسبت به سیستم گچ و رابیتس‌کاری سنتی، جدیدتر است و به همین دلیل، هنوز آن‌طور که باید و شاید در میان مهندسین و سازندگان ساختمان، جا نیفتاده است.

در طرفی، رابیتس، تنها یک سازه فولادی است که ساختار آن از اجزایی به نام چشمه و ستون، تشکیل شده است. چشمه‌های رابیتس، تعیین‌کننده میزان جذب انرژی رابیتس است. شاخصی است که در چسبندگی گچ و رابیتس بسیار مهم است. چشمه‌های رابیتس معمولا به اشکال مربعی، مستطیلی، لوزی و دایره ساخته شدند. هرچه تعداد چشمه‌ها بیشتر باشد، اندازه آن‌ها کوچک‌تر شده و هدر رفت انرژی، کمتر خواهد بود. ستون‌ها رابیتس نیز در این سازه، وظیفه اتصال چشمه‌ها را بر عهده دارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی