آهن تخفیف

تولید و عرضه کننده انواع آهن آلات

تولید و عرضه کننده انواع آهن آلات

۲ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

ورق گالوانیزه درسال ۱۷۴۲، زمانی که یک شیمیدان فرانسوی یعنی ملوین در یک سمینار اقدام به گزارش روشی برای پوشاندن آهن با فروبردن آن در مذاب انجام داد ، شناخته شد. در سال ۱۸۳۶ شخصی به نام سورل که او نیز یک شیمیدان فرانسوی بود، روشی دیگر را برای پوشش آهن با روی پیشنهاد داد به این صورت که پس از تمیز نمودن اولیه آن با اسید سولفوریک و فرو بردن آن درفلاکس کلرید آمونیوم، ایجاد می‌شد. پروسه گالوانیزه، از میان صدها روش موجود برای محافظت از خوردگی در ۱۴۰ سالی که پشت سر نهاده‌ایم، موفقیت‌های تجاری انکار نشدنی کسب کرده است.

آشنایی با ورق گالوانیزه

امروزه به آهنی که به وسیله روی پوشش داده می‌شود ورق گالوانیزه می‌گویند. از ویژگی‌های این نوع از ورق آن است که حتی اگر پوشش آن شکستگی شده و یا از بین برود، دچار زنگ زدگی نمی‌شود و از این امر در امان است. ورق گالوانیزه را از ورق‌های سرد یا روغنی تولید می‌کنند که ورق‌ها در طول فرآیند نسبتاً طولانی در تمام سطح ورق مقدار چندین میکرون فلز روی را در سطح ورق می‌نشانند تا ورق در برابر زنگ زدگی مقاومت نماید و هر چقدر مقدار فلز روی که روی آن را می پوشاند بیشتر باشد در اصطلاح می‌گویند که ورق دارای کتینگ بالاتر است. ورق‌های چینی غالباً دارای کتینگ ۱۰۰ الی ۱۲۰ و ورق‌های کره‌ای ژاپنی و هندی و غیره تا کتینگ ۱۸۰ موجود هستند.

ماهیت آهن در آهن گالوانیزه به این صورت است که  بین آهن و روی  پیلی الکتروشیمیایی تشکیل می‌شود که در آن روی به جای آهن به عنوان آند و آهن به جای روی به عنوان کاتد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. روی در آند اکسیده می گردد به این خاطر که فلزی پست‌تر یا به قولی دارای فعالیت بیشتری از آهن می‌باشد و دارای پتانسیل احیاء کمتری نسبت به آهن است و از پتانسیل اکسید بیشتری نسبت به آن برخوردار است. اما بر عکس این حالت در حلبی‌هایی که از آن، قوطی می‌سازند، اتفاق می‌افتد. در حلبی آهن را با قلع پوشش می دهند و عمل معکوس آهن گالوانیزه انجام می‌گیرد. به این دلیل که آهن فلزی فعالیت بیشتری از قلع دارد و قلع پتانسیل احیاء بیشتری نسبت به آهن دارد و در حلبی نقش کاتد را ایفا می‌کند و آهن نیز نقش آند را بر عهده دارد. لازم است به این نکته اشاره کنیم، در صورتی که پوشش قلع شکسته شود، آهن در زیر این پوشش دچار خوردگی خواهد شد.

عمل خوردگی یا زنگ زدگی آهن تنها در صورت حضور اکسیژن و آب انجام می‌شود. در یک قسمت بر سطح جسم آهنی، اکسایش آهن انجام شده و آند را تشکیل می‌دهد و درقسمت دیگر سطح آن جسم که اکسیژن وآب موجود است، کاهش صورت گرفته و کاتد را به وجود می‌آورد و بنابراین این عمل، یک سلول ولتایی یا پیل ولتایی یا الکتروشیمیایی بسیار کوچک را به وجود می‌آید. الکترون‌هایی که در ناحیه آندی بوجود می‌آیند در میان آهن به طرف ناحیه کاتدی حرکت کرده و عمل زنگ زدگی ایجاد می‌شود.

تاریخچه رابیتس و ساخت آنcool

ممکن است برای شما هم سوال ایجاد شده باشد که رابیتس چیست و چه کاربردی دارد؟ رابیتس یکی از مصالحی  است که امروزه در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طریق پرس‌کاری و کشش بر روی ورق گالوانیزه تولید می‌شود. کاربرد رابیتس بسیار زیاد بوده و انواع مختلف آن تعیین کننده قیمت رابیتس است، بیشتر این محصول در سقف کاذب استفاده می‌شود.

کاربرد رابیتس در صنعت ساختمان سازی

در صنعت ساختمان‌سازی، رابیتس کاربردهای مختلفی دارد. برای اینکه سقف‌های کاذب بتوان نورپردازی یا طرح‌های مشبک و متنوع ایجاد کرد، رابیتس یک گزینه است. برای گچ‌بری، آرماتور و تیرآهن، ساخت سقف‌های شیروانی، عملیاتهای ترمیمی و موارد زیادی کاربرد دارد.

انواع رابیتس و معرفی وزن و ستون هر کدام

1. رابیتس‌های 9 ستون: در 4 نوعه سبک (وزن حدودا ۶۵۰g)، نیمه سنگین (وزن حدودا ۷۸۰g) ، سنگین (وزن حدودا ۸۷۰g) و فوق سنگین (وزن حدودا ۹۰۰g).

2. رابیتس‌های 11 ستون: در 2 نوعه سبک (وزن حدودا ۸۳۰g) و نیمه سنگین (وزن حدودا ۸۶۰g).

3. رابیتس‌های 13 ستون: در 4 نوعه سبک (وزن حدودا ۸۶۰g)، نیمه سنگین (وزن حدودا ۹۳۰g)، سنگین (وزن حدودا ۱۰۰۰g) و فوق سنگین (وزن حدودا ۱۰۸۰g).

لازم به ذکر است که هر ورقه‌ی رابیتس بسته به ضخامت ورقی که مخصوص آن ساخته می‌شود، وزن متفاوتی دارد.

نکات ضروری برای اجرای رابیتس کاری

1. برای هماهنگی وزن رابیتس با میزان مصرف.

2. دقت زیاد در حمل میلگرد و نبشی‌ها.

3. استفاده از مفتول گالوانیزه رابیتس بندی.

4. استفاده از رابیتس با تعداد پل و وزن بیشتر.

5. امکان جوش‌پذیری میلگردها.

6. رابیتس‌های 13 ستون وزن بالاتری دارند.

7. وزن بالا در ساخت سقف کاذب رابیتس، خطرناک است.

8. نیاز به ملات بیشتر در صورت کم بودن تعداد ستون‌های رابیتس.

5 اجزای تشکیل دهنده رابیتس و مراحل اجرای سقف کاذب رابیتس

1. میلگردهای آویز

2. نبشی‌های باربر

3. رابیتس

4. مفتول رابیتس بندی یا مفتول گالوانیزه

5. اندود سیمان یا گچ‌کاری

در نهایت

برای خرید رابیتس حتما از مراکز معتبر تهیه نمایند چرا که کیفیت کار بر تمیزی و زیبایی کار شما تاثیر زیادی دارد.