آهن تخفیف

تولید و عرضه کننده انواع آهن آلات

تولید و عرضه کننده انواع آهن آلات

رابیتس یا راویز چیست و چه کاربردی دارد؟

شنبه, ۲۴ دی ۱۴۰۱، ۰۱:۱۴ ب.ظ

رابیتس یا همان راویز چیست؟

اگر در صنعت ساخت و ساز مشغول باشید احتمالا نام رابیتس به گوش شما نیز خورده است. این محصول کاربردی و پرطرفدار، یکی از رایج‌ترین و البته محبوب‌ترین مدل‌های توری موجود در بازار می‌باشد که البته با مدل‌های حصار توری تفاوت‌های زیادی دارد. رابیتس در واقع یک مش منظم از مفتول‌هایی است به صورت عمود برهم که در هم تنیده شده‌اند. این نوع از مش‌ها معمولا از سیم مفتول گالوانیزه ساخته می‌شوند. رابیتس‌های ساخته شده به وسیله‌ی مفتول گالوانیزه از مقاومت، استحکام و همچنین طول عمر بالاتری برخوردار می‌باشند.

رابیتس با راویز چه تفاوتی دارد؟

راویز یا رابیس در اصل تلفظ اشتباه و عامیانه‌ای است که برای رابیتس رایج شده است. پس راویز کالایی متفاوت با رابیتس نیست و معمولا کارگران و یا افراد کمتر آشنا با این نوع محصول، آن را به غلط با نام راویز می‌شناسند. این تلفظ به صورتی در بین مردم رایج شده است که رابیتس، با نام راویز نیز شناخته می‌شود.

رابیتس چه کاربردی دارد؟

برخی از محصولات را نمی‌شود دارای یک نوع کاربرد خاص دانست. رابیتس را می‌توان یکی از این محصولات به شمار آورد. رابیتس‌ها در طیف گسترده‌ای از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند و این یکی از دلایل پرطرفدار و البته پرفروش بودن این کالا به حساب می‌آید. از رایج‌ترین کارکردهای رابیتس یا در اصطلاح عامیانه، راویز، گچ کاری سطح مختلف، مخصوصا گچ کاری سقف است. استفاده از رابیتس در زیر گچ باعث می‌شود تا چسبندگی و درگیری سطح با گچ بیشتر شده و استحکام و طول عمر گچ افزایش پیدا کند. علاوه بر آن استفاده از رابیتس در زیر گچ از ایجاد ترک در گچ‌کاری نیز جلوگیری می‌کند.

از رابیتس تنها برای زیرکاری گچ استفاده نمی‌شود بلکه در سیمان کاری نمای ساختمان و نصب کاشی و سنگ نیز در جهت نگهداری ملات، مش رابیتس مورد استفاده قرار می‌گیرد. از توری رابیتس‌ها به عنوان قالب برای بتن ریزی نیز استفاده می‌شود. البته گرچه این مساله با قوانین مقررات ملی ساختمان مغایرات دارد، اما با این وجود گاهی اوقات به دلیل راحتی کار یا در نقاط پشت کار که امکان قالب بندی وجود ندارد، از رابیتس برای این کار استفاده می‌شود.

گاهی نیز از رابیتس جهت حصارکشی استفاده می‌شود. البته برای حصارکشی بیشتر از انواع مختلف توری مثل توری مرغی، توری گابیون و یا توری فرنگی استفاده می‌شود، با این وجود، گاها از رابیتس نیز برای این کار استفاده می‌شود. ساخت قفس‌های توری شکل هم از دیگر کاربردهای رایج رابیتس می‌باشد. مقاومت بالاتر رابیتس نسبت به برخی از توری‌ها، مانند توری مرغی، باعث شده است که این کالای پرطرفدار به یک انتخاب عالی برای این کار تبدیل شود.

انواع رابیتس

رابیتس‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند. این امر یکی از اصلی‌ترین دلایل تنوع در کاربردهای رابیتس شده است. معمولا رابیتس‌ها را بر اساس پارامترهای گوناگونی دسته بندی شده‌اند. قیمت رابیتس نیز بر اساس همین پارامترهای مختلف تعیین می‌شود.

 برخی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در تعیین نوع رابیتس عبارتند از:

  • وزن رابیتس
  • تعداد ستون‌ها
  • نوع چشمه رابیتس

به طور کلی هر برگ رابیتس از تعداد معینی ستون تشکیل می‌شود. معمولا در راستای قائم هر برگ رابیتس دارای 9، 11 و یا 13 عدد ستون است. نوع 17 ستون آن نیز وجود دارد که در ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. زیاد بودن تعداد ستون‌های رابیتس به معنای کوچک بودن چشمه‌های آن می‌باشد. دیگر تعداد چشمه‌های هر برگ رابیتس با تعداد ستون‌های آن رابطه‌ی عکس دارد. این مساله به کاهش میزان ملات مصرفی در پشت رابیتس و یا لایه گچ روی آن نیز کمک شایانی می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی